Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2012

Οι Οξυρρύγχειοι Πάπυροι αποκαλύπτουν - Ποιές οι διαφορές των αρχαίων Ελλήνων με τους Νεοέλληνες

Τα παρακάτω είναι αποσπάσματα αλληλογραφίας του Ρωμαίου συγκλητικού Μενένιου Άπιου , στον φίλο του Ατίλιο Νάβιο , ο οποίος τον διαδέχεται στην διακυβέρνηση της Αχαίας και τον συμβουλεύει για το πώς μπορεί να χειριστεί τους Έλληνες. Οι πάπυροι βρέθηκαν στην τοποθεσία Οξύρρυγχος , εξ ου και το όνομα του τίτλου. Τα παρακάτω αποσπάσματα αποτελούν κείμενα προς μελέτη και περισυλλογή μιας και σε πολλά έχουνε δίκιο .Αξίζει να τα διαβάσουμε όλα και να συκρίνουμε τους Έλληνες του τότε με τους Έλληνες του σήμερα αλλά και πως οι εχθροί μας μας "διαβάζανε" για να μπορούν να μας διοικούν . Μελέτη που θα μας βοηθήσουν να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για την διαχείριση και της πολιτικής κατάστασης όπως έχει διαμορφωθεί.  





ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΩΤΟ… κερδίσαμε αγαπημένε Ατίλιε τον κόσμο με τις λεγεώνες μας , αλλα θα μπορέσουμε να τον κρατήσουμε μονάχα με την πολιτική τάξη που θα του προσφέρουμε.
Διώξαμε τον πόλεμο στις παρυφές της γης . Από τον Περσικό κόλπο , ως την Μαυριτανία και από την γη των Αιθιόπων ως την Καληδονία , αδιατάρακτη βασιλεύει η ρωμαϊκή ειρήνη.
Δύσκολο φαίνεται να εξηγήσει κανείς , πως μια πόλη έφτασε να κυβερνά την οικουμένη. Μέσα στους λόγους όμως που θα αναφέρονταν για μια τέτοια εξήγηση θα έπρεπε πρώτος να ήταν ετούτος :

Καταλάβαμε καθαρά και έγκαιρα πως υποτάσσοντας ξένους λαούς αναλαμβάνουμε μιαν ευθύνη για την ευημερία τους. Τούτη η συνείδηση της ευθύνης διακρίνει τους βαρβάρους κατακτητές από τους κοσμοκράτορες.
Μονάχα ο Αλέξανδρος πριν από μας είχε την συνείδηση τούτης της ευθύνης. Ευτυχώς για την δόξα της Ρώμης , πέθανε νέος , γιατί αλλιώς θα ήτανε οι Έλληνες σήμερα οι άρχοντες του κόσμου.
Αλίμονο στους λαούς όταν τις προσπάθειές τους τις ενσαρκώνουν μονάχα σε μεμονωμένα άτομα που περνούν και όχι σε ανθρώπινες κοινότητες , σε θεσμούς που αντέχουν στην ροή των πραγμάτων και σηκώνουν άνετα τον όγκο των πολύχρονων έργων.
Έχουμε την σοφία να μην θέλουμε να είμαστε δυσβάσταχτοι εκμεταλλευτές των λαών που υποτάχτηκαν στην εξουσία μας.

… Αλλά δεν φτάνει να τους χαρίζουμε την ειρήνη και τάξη, γιατι αυτά είναι αρνητικά στοιχεία, είναι όροι, δεν αποτελούν την ουσία της ευδαιμονίας των ανθρώπων.
… θα έπρεπε και της φιλοσοφίας και της ποίησης τα δώρα να σκορπούσαμε στις χώρες που κυβερνούμε. Το μέγα όμως τούτο έργο είμαστε άξιοι να το κάνουμε μόνο στις δυτικές επαρχίες , γιατί εκεί που βρίσκεσαι εσύ , οι Έλληνες το επιτελούν ακόμη σήμερα καλύτερα από μας.
Ας επαναλάβουμε και εμείς την δυσάρεστη ομολογία του Οράτιου Φλάκκου :
Graecia capta , ferum victorem cepti , et artes intulit agresti Latio.(Η κατειλημμένη Ελλάδα κατέλαβε τον άγριο νικητή της, και έφερε τις τέχνες στο άξεστο Λάτιο.)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ… Μάθε φίλτατέ μου Ατίλιε , πως όσοι θέλουν να είναι κοσμοκράτορες, πρέπει να έχουν νοοτροπία πατρικίων και όχι νοοτροπία ιππέων.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΡΙΤΟ
… Ο Έλληνας είναι πιο εγωιστής από εμάς και συνεπώς από όλα τα έθνη του κόσμου. Το άτομό του είναι «πάντων χρημάτων μέτρον» κατά το ρητό του Πρωταγόρα. Αδέσμευτο , αυθαίρετο και ατίθασο , αλλα και αληθινά ελεύθερο , ορθώνεται το «εγω» των Ελλήνων. Χάρις σε αυτό σκεφθήκανε πηγαία, πρώτοι αυτοί , οσα εμείς αναγκαζόμαστε σήμερα να σκεφθούμε σύμφωνα με την σκέψη τους. Χάρις σε αυτό βλέπουν με τα μάτια τους και όχι με τα μάτια εκείνων που είδαν πριν από αυτούς. Χάρις σε αυτό η σχέση τους με το σύμπαν , με τα πράγματα και τους ανθρώπους δεν μπαγιατεύει , αλλά είναι πάντα νέα , δροσερή και το κάθε τι , χάρις σε αυτό το «εγώ» αντιχτυπάει σαν πρωτοφανέρωτο στην ψυχή τους.
Είναι όμως και του καλού και του κακού πηγή τούτο το χάρισμα.
Το ίδιο «εγώ» που οικοδομεί τα ιδανικά πολιτικά συστήματα, αυτό διαλύει και τις πραγματικές πολιτείες των ανθρώπων.

Και ήρθανε καιροί όπου ο ελληνικός εγωισμός ξέχασε την τέχνη που οικοδομεί τους ιδανικούς κόσμους, αλλά δεν ξέχασε την τέχνη που γκρεμίζει τις πραγματικές πολιτείες.
Και εμείς τους συναντήσαμε , καλέ Ατίλιε, σε τέτοιους καιρούς και γι αυτό η κρίση μας γι αυτούς συμβαίνει να είναι τόσο αυστηρή που κάποτε καταντά άδικη.
  Αλλά και πώς να μην είναι ; Η μοίρα μας έταξε νομοθέτες του κόσμου και το ελληνικό άτομο περιφρονεί τον νόμο. Δεν παραδέχεται άλλη κρίση δικαίου παρά την ατομική του , που δυστυχώς στηρίζεται σε ατομικά κριτήρια.
Απορείς πως η πατρίδα των πιο μεγάλων νομοθετών , εχει τόση λίγη πίστη στον νόμο.
Και όμως από τέτοιες αντιθέσεις πλέκεται η ψυχή των ανθρώπων και η πορεία της ζωής των. Σπάνια οι Έλληνες πείθονται «τοις κείνων ρήμασι».

Πείθονται μόνο στα ρήματα τα δικά τους και η αλλάζουν τους νόμους κάθε λίγο ανάλογα με τα κέφια της στιγμής , η όταν δεν μπορούν να τους αλλάξουν , τους αντιμετωπίζουν σαν εχθρικές δυνάμεις και τότε μεταχειρίζονται εναντίον τους η τη βία η τον δόλο.
Α! πόσο την χαίρεται ο Έλληνας την εύστροφη καταδολίευσή τους , τους σοφιστικούς διαλογισμούς που μεταβάλλουν τους νόμους σε ράκη!
Ο Έλληνας εχει την πιο αδύνατη μνήμη από μας, έχει λιγότερη συνέχεια στον πολιτικό του βίο. Είναι ανυπόμονος και κάθε λίγο , μόλις δυσκολέψουν λίγο τα πράγματα, αποφασίζει ριζικές μεταρρυθμίσεις.

Θες να σαγηνεύσεις την εκκλησία του δήμου σε μια πόλη ελληνική ;
Πες τους : «Σας υπόσχομαι αλλαγή» Πες τους : «Θα θεσπίσω νέους νόμους» Αυτό αρκεί.
Με αυτό χορταίνει η ανυπομονησία τους , το αψίκορο πάθος του.
Τι φαεινές συλλήψεις θα βρεις μέσα σε αυτά τα ελληνικά δημιουργήματα της ιδιοτροπίας της στιγμής! Εμείς δειλά-δειλά και μόνο με το χέρι του πραίτωρα τολμήσαμε , διολισθαίνοντας μέσα στους αιώνες να ξεφύγουμε από τους άκαμπτους κλοιούς της Δωδεκαδέλτου μας , και πάλι διατηρώντας όλους τους τύπους , όλα τα εξωτερικά περιβλήματα.
Τούτη η υποκρισία των μορφών , όταν η ουσία αλλάζει , δείχνει πόση είναι η ταπεινοφροσύνη μας μπρος σε κάθε τι που είναι θεσμός και έθος και παράδοση, πόσο το παρελθόν και η συνέχειά του βαραίνουν στην πορεία μας και πόσο δίκαια αντέχουμε αιώνες εκεί που οι έλληνες εκάμφθησαν σε δεκαετηρίδες.

… Μέσα στους πιο πολλούς Έλληνες , άμα σκάψεις λίγο , θα βρεις ένα ισχνό υπερόπτη Κοριολανό , έναν άσημο εκδικητικό Αλκιβιάδη , ένα εγω μεγαλύτερο από την πατρίδα.
Όχι βέβαια σε όλους , αλλιώς δεν θα υπήρχαν σήμερα πια ελληνικές πόλεις. Αλλα όποιος διοικεί , σαν κι εσένα , έναν λαό, πρέπει να γνωρίζει τις άρχουσες ροπές , που δεν φτάνουν βέβαια ως την φανερή ακρότητα του ωραίου Αθηναίου η του δικού μας Γάιου Μάρκου , αλλα τείνουν προς τα εκεί.
Οι πολλοί , από χίλιους δυο λόγους, γιατί είναι πιο μικροί και πιο αδύνατοι, σταματούν μεσοδρομίς. Μα και μ' αυτούς , το κακό γίνεται.

… Οι Έλληνες λίγα πράγματα σέβονται και σπάνια όλοι τους τα ίδια. Και προς καλού και προς κακού στέκουν επάνω από τα πράγματα. Για να κρίνουν αν ένας νόμος είναι δίκαιος , θα τον μετρήσουν με το μέτρο της προσωπικής τους περίπτωσης ακόμα κι όταν υπεύθυνα τον κρίνουν στην εκκλησία η στο δικαστήριο.
Ο Έλληνας ζητεί από τον νόμο δικαιοσύνη για την δική του προσωπική περίπτωση. Εάν τύχει και ο νόμος , δίκαιος στην ολότητά του και δεν ταιριάζει σε λίγες περιπτώσεις όπως η δική του , δεν μπορεί αυτό να το παραδεχτεί. Και εν τούτοις τετρακόσια χρόνια τώρα το διακήρυξε ο μεγάλος τους Πλάτων , πως τέτοια είναι η μοίρα και η φύση των νόμων , πως άλλο νόμος και άλλο δικαιοσύνη. Το διακήρυξε αυτό και ο Σταγειρίτης, χωρίζοντας το δίκαιο από το επιεικές. Δεν δέχεται να θυσιάσει την δική του περίπτωση , το δικό του εγώ σε έναν νόμο σκόπιμο και δίκαιο στην γενικότητά του.Έτσι είναι πολλοί στις πόλεις που τώρα πρόκειται να διοικήσεις .
 Έτσι διαφορετικοί , αν όχι από μας , όμως από τους πατέρες μας , που θεμελίωσαν το μεγαλείο της παλιάς , της αληθινής μας δημοκρατίας.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ
… Όσο περνούν οι αιώνες , τόσο εμείς και οι λαοί που κυβερνούμε γινόμαστε περισσότερο ατομιστές , ως που μια μέρα να μαραθούμε όλοι μαζί μέσα στην μόνωση των μικρών μας εαυτών. Νομίζω ότι οι Έλληνες επάνω στους οποίους εσύ τώρα άρχεις είναι πρωτοπόροι σε αυτόν τον θανάσιμο κατήφορο.
Δεν σου έκανε κιόλας εντύπωση καλέ μου Νάβιε , η αδιαφορία του Έλληνα για τον συμπολίτη του; Όχι πως δεν θα του δανείσει μια χύτρα να μαγειρέψει , όχι πως αν τύχει μια αρρώστια δεν θα τον γιατροπορέψει , όχι πως δεν του αρέσει να ανακατεύεται στις δουλειές του γείτονα , για να του δείξει μάλιστα την αξιοσύνη του και την υπεροχή του , βοηθά ο Έλληνας περισσότερο από κάθε άλλον.
Βοηθά και τον ξένο πρόθυμα , με την ιδέα μάλιστα , που χάρις στους μεγάλους στωικούς , πάντα τον κατέχει , μιας πανανθρώπινης κοινωνίας. Του αρέσει να δίνει στον ασθενέστερο , στον αβοήθητο. Είναι κι αυτό ένας τρόπος υπεροχής…

Λέγοντας πως ο Έλληνας αδιαφορεί για τον πλησίον του , κάτι άλλο θέλω να πω, αλλά μου πέφτει δύσκολο να σου το εξηγήσω. Θα αρχίσω με παραδείγματα, που αν προσέξεις , ανάλογα θα δεις και εσύ ο ίδιος πολλά με τα μάτια σου.
Ακόμη υπάρχουν ποιητές πολλοί και τεχνίτες στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Πλησίασε τους καθώς είναι χρέος σου και πες μου αν άκουσες κανέναν από αυτούς ποτέ να επαινεί τον ομότεχνό του. Δεν χάνει τον καιρό του σε επαίνους ο Έλληνας. Δεν χαίρεται τον έπαινο. Χαίρεται όμως τον ψόγο και γι αυτόν πάντα βρίσκει καιρό. Για την κατανόηση , την αληθινή, αυτήν που βγαίνει από την συμπάθεια γι αυτό που κατανοείς , δεν θέλει τίποτε να θυσιάσει. Το κίνητρο της δικαιοσύνης δεν τον κινεί για να επαινέσει ότι αξίζει τον έπαινο.
Όχι πως δεν θα ήθελε να είναι δίκαιος , αλλά δεν αντιλαμβάνεται καν την αδικία που κάνει στον άλλο. Θαυμάζει ότι είναι ο δικός του κόσμος. Κάθε άλλον τον υποτιμά !
Όταν ένας πολίτης άξιος , δεν αναγνωρίζεται κατά την αξία του , λέει ο Έλληνας: αφού δεν αναγνωρίζομαι εγώ ο αξιώτερός του , τι πειράζει αν και αυτός δεν αναγνωρίζεται; Ο εγωκεντρισμός αφαιρεί από τον Έλληνα την δυνατότητα να είναι δίκαιος.
…Μόνον όταν δημιουργηθούν συμφέροντα που συμβαίνει να είναι κοινά σε πολλά άτομα μαζί , βλέπεις την συναδέλφωση και την αλληλεγγύη. Στον κάθε Έλληνα τα ιδανικά είναι ατομικά. Γι αυτό οι πολιτικές των φατρίες είναι φατρίες συμφερόντων, και το ιδανικό του κάθε ηγέτη είναι ο εαυτός του.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΕΜΠΤΟ
…Νάβιε , ο Κάτων από καιρό έχει πεθάνει και πέθανε μαζί του και η παλιά μας δημοκρατία. Τώρα βαδίζουμε κι εμείς τον δρόμο των Ελλήνων ως που και οι δικοί μας εγωισμοί κάθε μέρα ωμότεροι και βιαιότερη να σκεπάσουν με την πλημμυρίδα τους την Σύγκλητο και την αγορά και ολόκληρη την αθάνατη πόλη.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΚΤΟ
Εδώ και δυο εβδομάδες σου έγραφα για το φυγόκεντρο εγωισμό των ελλήνων. Δεν θυμάμαι όμως αν σου έγραψα το χειρότερο.
Κινημένος από την ίδια εγωπάθεια , την ρίζα αυτή του κάθε ελληνικού κακού (ας βοηθήσουν οι θεοί να μην γίνει και των δικών μας δεινών η μολυσμένη πηγή) , ο Έλληνας σε συχωράει στον συμπολίτη του καμία προκοπή. Όποιον τον ξεπεράσει , ο Έλληνας τον φθονεί με πάθος και αν είναι στο χέρι του να τον γκρεμίσει από εκεί που ανέβηκε θα το κάνει.
Μα το πιο σπουδαίο , για να καταλάβεις τον Έλληνα , είναι να σπουδάσεις τον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνει τον φθόνο του, τον τρόπο που εφηύρε για να γκρεμίζει καλύτερα. Είναι ένας τρόπος πιο κομψός από το δικό μας γέννημα σοφιστικής ευστροφίας και διανοητικής δεξιοτεχνίας. Δεν του αρέσει η χοντροκομμένη δολοφονία στους διαδρόμους του παλατιού , αλλά η λεπτοκαμωμένη συκοφαντία, ένα είδος αναίμακτου , ηθικού φόνου, ενός φόνου διακριτικότερου και εντελέστερου, που αφήνει του δολοφονημένου την σάρκα σχεδόν ανέπαφη , να περιφέρει την ατίμωση και την γύμνια της στους δρόμους και στις πλατείες.

  Γιατί και την συκοφαντία, αγαπητέ μου, την έχουν αναγάγει σε τέχνη οι θαυμάσιοι, οι φιλότεχνοι Έλληνες , οι πρώτοι δημιουργοί του καλού και του κακού λόγου.
Το να επινοήσεις ένα ψέμα για κάποιον και να το διαλαλήσεις , αυτό είναι κοινότυπο και άτεχνο. Σε πιάνει ο άλλος από το αυτί και σε αποδείχνει εύκολα συκοφάντη και σε εξευτελίζει.
Η τέχνη είναι να συκοφαντείς χωρίς να ενσωματώνεις πουθενά ολόκληρη την συκοφαντία, μόνο να την αφήνεις να την συνάγουν οι άλλοι από τα συμφραζόμενα και έτσι ασυνείδητα να υποβάλλεται σε όποιον την ακούει.
Η τέχνη είναι να βρίσκεις τον διφορούμενο λόγο , που άμα σε ρωτήσουν γιατί τον είπες , να μπορείς να πεις πως τον είπες με την καλή σημασία, και πάλι εκείνος που τον ακούει να αισθάνεται πως πρέπει να τον εννοήσει με την κακή του σημασία.
…. Αυτό είναι το αγχέμαχο όπλο με το οποίο πολεμάει ο Έλληνας τον Έλληνα , ο ηγέτης τον ηγέτη , ο φιλόσοφος τον φιλόσοφο , ο ποιητής τον ποιητή αλλά και ο ανάξιος τον άξιο , ο ουσιαστικά αδύνατος τον ουσιαστικά δυνατό.

.... και ξένος , θα δοκιμάσεις την αιχμή τούτου του όπλου κι εσύ όπως την δοκίμασα κι εγώ.
Θα απορήσεις σε τι κοινωνική περιωπή βάζουν οι Έλληνες τους δεξιοτέχνες της συκοφαντίας , πως τους φοβούνται οι πολλοί και αγαθοί , και πως τους υπολήπτονται οι χρησμοθήρες και πως γλυκομίλητα τους χαιρετούν όταν τους συναντούν στις στοές και στην αγορά.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΒΔΟΜΟ
…Το ανυπότακτο σε κάθε πειθαρχία , η περιφρόνηση των άλλων και ο φθόνος , η αρρωστημένη διόγκωση της ατομικότητας σπρώχνουν σχεδόν τον Έλληνα να θεωρεί τον εαυτό του πρώτο ανάμεσα στους άλλους.
Αδιαφορώντας για όλους και για όλα , παραβλέποντας ότι γίνηκε πριν και ότι γίνεται γύρω του , αρχίζει κάθε φορά από την αρχή και δεν αμφιβάλλει πως πορεύεται πρώτος τον δρόμο το σωστό.
Ταλαιπωρεί από αιώνες την ελληνική ζωή η υπέρμετρη εμπιστοσύνη του Έλληνα στην προσωπική του γνώμη και στις προσωπικές του δυνατότητες.
Παρά να υποβάλει τη σκέψη του στην βάσανο μιας ομαδικής συζήτησης , προτιμάει να ριψοκινδυνεύει με μόνες τις προσωπικές του δυνάμεις.
Πρόσεξε τις συσκέψεις των ηγετών των πολιτικών μερίδων τους με τους δήθεν φίλους των και θα δεις ότι οι περισσότερες είναι προσχήματα. Ο ηγέτης λέει την γνώμη του , βελτιώνει την διατύπωσή της με τις πολλές επαναλήψεις , χωρίς ούτε να περιμένει , ούτε να θέλει καμία αντιγνωμία. Και οι φίλοι του το ξέρουν καλά αυτό και συχνάζουν σε αυτές τις συσκέψεις η για να μάθουν τα νέα της ημέρας η για να βρουν ευκαιρία να κολακέψουν τον ηγέτη. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο Έλληνας πολιτικός ανακυκλώνεται μόνος του μέσα στις δικές του σκέψεις , γιατί πιστεύει πως αυτές αρκούν για το έργο του , η το χειρότερο γιατί η χρησιμοποίηση και των άλλων στην εκτέλεσή του , θα περιόριζε την κυριότητά του επάνω στο έργο , θα το έκανε περισσότερο τέλειο , αλλα λιγότερο δικό του , και εκείνο που προέχει για τον έλληνα δεν είναι το πρώτο , αλλά το δεύτερο.

  Έτσι σε πρώτη μοίρα έρχεται η τιμή του και σε δεύτερη η αξία του έργου. Αυτή είναι η αδυναμία του πολιτικού ήθους που θα παρατηρήσεις στους Έλληνες δημόσιους άνδρες , που κατά τα άλλα είναι και πιο υψηλόφρονες και πιο αδέκαστοι και σχεδόν πιο φτωχοί από τους σύγχρονους δικούς μας. Οι παλιοί όμως Ρωμαίοι , αυτοί κατείχαν την αρετή της μετριοφροσύνης που απουσιάζει και απουσίασε πάντα από την ελληνική πολιτική ζωή και γι' αυτό τότε κατορθώσανε , αν και σε τόσα καθυστερημένοι , να πάρουν την κοσμοκρατορία από τα χέρια των Ελλήνων. Γιατί βλέπεις , τούτη η μοιραία για την τύχη των Ελλήνων εγωπάθεια φέρνει και ένα άλλο χειρότερο δεινό : Όπου βασιλεύει , τα έργα σχεδιάζονται πάντα μέσα στα στενά όρια της ατομικότητας, σύντομα και βιαστικά, για να συντελεστούν όλα , πριν το πρόσωπο εκλείψει. Η πολιτική όμως που θεμελιώνει τις μεγάλες πολιτείες Δε σηκώνει ούτε βιασύνη , ούτε συντομία. Σχεδιάζεται σε έκταση αιώνων. Δεν προσδένεται σε άτομα, αλλά σε ομάδες προσώπων , σε διαδοχικές γενιές.

Στην εκτύλιξη της εξαφανίζεται το εφήμερο άτομο και παίρνουν την πρώτη θέση , διαρκέστερες υποστάσεις , λαοί , οικογένειες ,πολιτικές μερίδες , η κοινωνικές τάξεις. Τα εδραία πολιτικά έργα μεσα στην ιστορία είναι υπέρ προσωπικά . Και δυστυχώς , οι Έλληνες μονο σε προσωπικά έργα επιδίδονται με ζήλο. Γι αυτό η δεν φτάνουν ως την τελείωση ενός άξιου πολιτικού έργου , η όταν φτάσουν , φέρνει μέσα του το έργο του το ίδιο το σπέρμα της φθοράς.
Και αυτό είναι δίκαιο. Γιατί σκοπός των Ελλήνων είναι η πρόσκαιρη λάμψη του πρόσκαιρου ατόμου , όχι η μόνιμη απρόσωπη ευόδωση του ιδίου του έργου. Έπρεπε εξαιρετικά ευνοϊκές περιστάσεις να συντρέξουν με την μεγαλοφυΐα του Αλέξανδρου του Μακεδόνα για να αποκτήσουν για λίγα χρόνια οι Έλληνες μια κυρίαρχη πολιτική θέση στην οικουμένη. Αλλά και εκεί το έργο , στηριγμένο σε ένα πρόσωπο , όχι σε μιαν κοινότητα ανθρώπων , ούτε σε μία πολύχρονη παράδοση , μόλις εξαφανίστηκε ο δημιουργός του , διαλύθηκε μέσα σε χέρια των ιδίων εκείνων ανθρώπων που όταν ο Αλέξανδρος ζούσε , στάθηκαν οι απαραίτητοι συντελεστές του. Αλλά το έργο , βλέπεις , δεν ήταν δικό τους. Δεν τους είχε κάνει ο αυταρχικός ηγέτης κοινωνούς στην τιμή του έργου , αλλά θήτες του γιγάντιου εγωισμού του.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΟΓΔΟΟ
Ποτέ , μα ποτέ δεν θέλησα να σου πω ότι λείπει η πολιτική σκέψη από την Ελλάδα. Απεναντίας πιστεύω πως αφθονεί, περισσότερο μάλιστα απ' όσο φαντάζεται όποιος βλέπει τα πράγματα από έξω. Μόνο που δεν μας είναι αισθητή η παρουσία της , γιατι οι άνδρες που την κατέχουν φθείρονται ο ένας από τον άλλον σε μιαν αδιάκοπη πεισματική και το πιο συχνά , μάταιη σύγκρουση. Εάν λείπει κάτι των ελλήνων πολιτικών, δεν είναι ούτε η δύναμη της σκέψης , ούτε η αγωνιστική διάθεση. Στο χαρακτήρα , στο ήθος φωλιάζει η αρρώστια. Φωλιάζει στην άρνησή τους να δεχθούν να εξαφανίσουν το άτομό τους για την ευόδωση ενός ομαδικού έργου. Δεν κρίνουν ποτέ με δικαιοσύνη το συναγωνιστή τους και γι αυτό δεν υποτάσσονται ποτέ στην υπεροχή του. Δεν έχουν την υπομονή μέσα στον κύκλο των ισοτίμων , να περιμένουν με την τάξη του κλήρου η της ηλικίας την σειρά τους. Ετσι διασπαθίζοντας την δύναμη του και τις αρετές του κατάντησε ο λαός με την υψηλότερη και πλουσιότερη στην θεωρία πολιτική σκέψη, να μείνει τόσο πίσω από μας στις πρακτικές πολιτικές  του επιδόσεις.

… τα δεινά , όσα υποφέρανε ως τα σήμερα οι Έλληνες , μα θαρρώ και όσα θα υποφέρουν στο μέλλον , μια έχουν κύρια και πρώτη πηγή, την φιλοπρωτία , την νόμιμη θυγατέρα του τρομερού των εγωισμού.

Μου γράφεις πως αυτό συμβαίνει και αλλού και προ παντός σε μας. Η διαφορά καλέ μου φίλε , έγκειται στο μέτρο και στην ένταση της φιλοπρωτίας . Βέβαια και εμείς σήμερα δεν υστερούμε . Αλλά την εποχή που θεμελιώνονταν το μεγαλείο της Ρώμης δεν είχαν υπερβεί οι δικοί μας το πρεπούμενο μέτρο. Υποτάσσονταν στον κοινό νόμο και στους γενικούς σκοπούς της πολιτείας , ενώ οι Έλληνες το ξεπέρασαν πριν προφτάσουν να στεριώσουν την δύναμή τους στην οικουμένη. Όσο όμως αυστηρότερος και αν θέλω να είμαι , καθώς είναι χρέος μου, για μας τους Ρωμαίους , δεν ξέρω αν μεταξύ των Ρωμαίων , και σήμερα ακόμα , υπάρχουν τόσο φανατικοί και αδίστακτοι στο κυνήγημα των τιμών , όσοι υπήρξανε μεταξύ των Ελλήνων στους ενδοξότερους τους αιώνες.

Μήπως υπερβάλω καλέ μου φίλε ; Μήπως βλέπω το θαυμαστό γένος των Ελλήνων με τα μάτια της γεροντικής κακίας ; μα είναι χρόνια τώρα που με το λυχνάρι και με του ήλιου το φως διαβάζω Αριστοφάνη , Δημοσθένη , Ευριπίδη , Θεόφραστο , Επίκουρο , Ζήνωνα , Χρύσιππο και όλο και βεβαιώνομαι περισσότερο πως δεν είμαι μόνος στον τρόπο που τους κρίνω. Όχι φίλε μου , Δε βλέπω πως είμαι άδικος όταν λέγω πως πρόθεσή τους συνήθως δεν είναι να ξεπεράσουν σε αξιότητα η και σε καλή φήμη τον αντίπαλό τους , αλλά να τον κατεβάσουν στα μάτια του κόσμου κάτω από την δική τους θέση , όποια κι αν είναι. Την αρχαία «ύβριν» των την κατεβάσανε στο χαμηλότερο επίπεδο. Κάποτε με τούτη την ισοπέδωση προς τα κάτω νομίζουν ότι επαναφέρουν το πολίτευμά τους στην ορθή του βάση. Μάταια ξεχώρισε ο μεγάλος Σταγειρίτης την «δημοκρατία» (Σ.Μ. οχλοκρατία) από την «πολιτεία» (Σ.Μ. ορθή δημοκρατία). Η θέλησή τους για ισότητα , άμα την αναλύσεις , θα δεις ότι δεν απορρέει από την αγάπη της δικαιοσύνης , αλλά από τον φθόνο της υπέρτερης αξίας. «Μια που εγώ , λέει ο Έλληνας, δεν είμαι άξιος να ανέβω ψηλότερα από σένα , τότε τουλάχιστον και εσύ να μην ανεβείς από μένα ψηλότερα. Συμβιβάζομαι με την ισότητα».

Συμβιβάζεται με την ισότητα ο Έλληνας , γιατί τι άλλο είναι παρά συμβιβασμός να πιστεύεις ανομολόγητα πως αξίζεις την πρώτη θέση και να δέχεσαι μία ίση με των άλλων ! Μέσα του λοιπόν δεν αδικεί τόσο ο Έλληνας , όσο πλανάται. Γεννήθηκε με την ψευδαίσθηση της υπεροχής .
Και ύστερα θα συναντήσεις και μεταξύ των Ελλήνων την άλλη ψευδαίσθηση που τους κάνει να υπερτιμούνε την μία αρετή που έχουν και να υποτιμούν τις άλλες που τους λείπουν.
Είδα δειλούς που φαντάζονταν πως μπορούν να ξεπεράσουν όλους μονάχα με την εξυπνάδα τους και ανδρείους που πίστευαν πως φτάνει για να ξεπεράσουν όλους η ανδρεία τους. Είδα έξυπνους που φαντάζονταν ότι δεν χρειάζεται να γίνουν πρώτοι , ούτε η επιστήμη , ούτε η αρετή.
Είδα κάτι σοφούς που θελαν να σταθούν επάνω από τους έξυπνους και από τους ανδρείους με μόνη την επιστήμη και την σοφία. Πόσο αλήθεια άμαθοι της ζωής μπορεί να είναι αυτοί οι αφεντάδες της γνώσης! Τι κακό μας έκανε αυτός ο Πλάτωνας ! Πόσους δολοπλόκους πήρε στο λαιμό του που νομίσανε πως είναι «άνδρες βασιλικοί» !

Μα είδα τέλος , αγαπητέ μου Νάβιε , και κάτι ενάρετους , που δεν το χώνευαν να μην είναι πρώτοι στην πολιτεία , αφού ήταν πρώτοι στην αρετή. Και βέβαια δεν στασίαζαν όπως οι βάναυσοι και οι κακοί , αλλά αποσύρονταν σιωπηλοί και απογοητευμένοι στους αγρούς των , αφήνοντας τον δήμο στα χέρια των δημαγωγών και των συκοφαντών , η δηλητηριάζανε την ίδια τους την αρετή και τους ωραίους της λόγους με την πίκρα της αποτυχίας των , σαν οι ηγεσίες των πολιτειών να μην ήταν μοιραία υποταγμένες στις ιδιοτροπίες της τύχης και του χρόνου και σε λογής άλλους συνδυασμούς δυνάμεων που συνεχώς τις απομακρύνουν από την ιδεατή τους μορφή και τις παραδίνουν στα χέρια των ανάξιων η των μέτριων.

Τέτοια είναι τα πάθη και οι αδυναμίες που φθείρουν τους ηγέτες των ελληνικών πόλεων.
Όσο για τους οπαδούς των ηγετών αυτών , έχουν και αυτοί την ιδιοτυπία τους στον μακάριο εκείνο τόπο. Είναι οπαδοί, πραγματικοί οπαδοί , μόνο όσοι έχασαν οριστικά την ελπίδα να γίνουν και αυτοί ηγέτες. Έτσι θα παρατηρήσεις ότι πιστοί οπαδοί είναι μόνο οι γεροντότεροι από τον ηγέτη τους. Ελάχιστοι είναι οι οπαδοί από πίστη ιδεολογική η από πίστη στον ηγέτη. Οι πολλοί είναι πειθαναγκασμένοι από τα πράγματα , γιατί ατύχησαν , γιατί βαρέθηκαν η λιγοψύχησαν. Γι αυτό είναι και όλοι προσωρινοί , άπιστοι , ενεδρεύοντες οπαδοί , ώσπου να περάσει η κακιά ώρα. Μα και αυτοί που μένουν και όσο μένουν οπαδοί , προσπαθούν συνεχώς να αναποδογυρίσουν την τάξη της ηγεσίας και να διευθύνουν αυτοί από το παρασκήνιο τον ηγέτη.

Γι αυτό και βλέπεις τόσο συχνά να είναι περιζήτητοι οι μέτριοι ηγέτες που προσφέρονται ευκολότερα στην παρασκηνιακή ηγεσία των οπαδών τους.
Σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει σημασία να ξέρεις ποιος είναι ο ονομαστικός ηγέτης μιας πολιτικής μερίδας αλλά ποιοι εκ του αφανούς τον διευθύνουν. Βλέπεις είναι μερικοί άνθρωποι που δεν είναι προικισμένοι με τα χαρίσματα με τα οποία αποκτάς τα φαινόμενα της ηγεσίας αλλά μόνο με εκείνα που χρειάζονται για την ουσία της , για την άσκηση της εξουσίας . Είναι αναγκασμένοι λοιπόν οι τέτοιοι να περιοριστούν στον ρόλο του υποβολέα και να αφήσουν τους άλλους που κατέχουν τα φαινόμενα να χαριεντίζονται επάνω στην σκηνή.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΝΑΤΟ
…Και ύστερα ,μήπως δεν βλέπω και την άλλη όψη του πράγματος ; Ας παραπονιόμαστε για την ελληνική εγωπάθεια εμείς που διαρκώς επάνω της σκοντάφτουμε , γιατι έχουμε να κάνουμε με την ελληνική πόλη και τους πολιτικούς της.
Εχει και την εξαίσια πλευρά της η υπερτροφία αυτή της προσωπικότητας , που στις κακές της όψεις την ονομάζουμε εγωπάθεια.
Εχει την πλευρά την δημιουργική , στην φιλοσοφία , στην ποίηση , στις τέχνες , στις επιστήμες , ακόμη και στο εμπόριο και στον πόλεμο. Από αυτήν αναβλύζει όλη η δόξα των ελλήνων , η μόνη δόξα στην ιστορία που μπορεί να σταθεί πλάι στην δική μας.
Φοβάμαι μονάχα , γιατι , και ας μην το βλέπεις εσύ , κατά βάθος με γοητεύουν και εμένα οι έλληνες , που είναι και θα είναι πάντα οι δάσκαλοί μου. Φοβάμαι πως φτάσαμε στον καιρό , που η φωτεινή πλευρά της προσωπικότητάς των πηγαίνει όλο μικραίνοντας και αντίθετα η σκοτεινή όλο και αυξάνει , και δεν ξέρω , δεν μπορώ να ξέρω αν ετούτος ο κατήφορος μπορεί ποτέ πια να σταματήσει.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΔΕΚΑΤΟ
… Δεν σου κρύβω πως με πείραξε ο λόγος σου , πως δείχνομαι τάχα κακός και άδικος με τους έλληνες.
Ας αρχίσω λοιπόν σήμερα το γράμμα μου με έναν έπαινο γι αυτούς, για να ξεπλύνω έτσι κάπως την μομφή σου.
Ο εγωισμός δεν κάνει τους έλληνες μόνο κακούς πολίτες στην αγορά, τους κάνει και καλούς στρατιώτες σον πόλεμο. Εχουν αιώνων τρόπαια που μέσα στην μνήμη τους γίνονται σαν νόμοι άγραφοι και επιβάλλουν την περιφρόνηση της κακουχίας και του κινδύνου. Μη συγχέεις την διάλυση της στρατιωτικής δύναμης , που εχει αφορμή τις εμφύλιες έριδες , με την ατομική γενναιότητα καθώς και την πολεμική δεξιοτεχνία των ελλήνων .
Μα δεν είναι μόνο στον πόλεμο ο έλληνας γενναίος και άξιος μαχητής , αλλά και στην ειρήνη. Ακριβώς γιατι η γενναιότητά του δεν είναι συλλογική , σαν των περισσοτέρων λαών , αλλά ατομική , γι αυτό δεν φοβάται , και εκεί που βρίσκεται μόνος του , να ριψοκινδυνεύσει, στην ξενιτιά , στο παράτολμο ταξίδι , στην εξερεύνηση του αγνώστου. Γι αυτό και τόλμησε τέτοια που εμείς δεν θα τολμούσαμε ποτέ και θεμελίωσε για αιώνες αποικίες , έξω από τις στήλες του Ηρακλέους και πέρα στα χιόνια της Σκυθίας . Και στον καιρό μας ακόμη , έλληνες δεν είναι εκείνοι που τόλμησαν να διασχίσουν άγνωστες θάλασσες για να φτάσουν στην χώρα των Ινδών και στις έμπειρες χώρες πιο κάτω από την γη των Αιθιόπων; Αναρωτιέσαι κάποτε γιατί τα τολμάει αυτά τα παράτολμα ο έλληνας;
Επειδή είναι γενναίος ο έλληνας , είναι και παίκτης. Παίζει την περιουσία του , την ζωή του και κάποτε την τιμή του.
Γεννήθηκε για να σκέπτεται μόνος , για να δρα μόνος , για να μάχεται μόνος και γι αυτό δεν φοβάται την μοναξιά.
Εμείς αντίθετα είμαστε από τα χρόνια τα παλιά μια υπέροχα οργανωμένη αγέλη.
Σκεπτόμαστε μαζί , δρούμε μαζί , μαχόμαστε μαζί και μοιραζόμαστε μαζί την τιμή , τα λάφυρα , την δόξα.
Οι έλληνες Δε δέχονται , όσο αφήνεται η φύση τους ελεύθερη , να μοιραστούν τίποτε με κανέναν.
Το εθνικό τους τραγούδι, αρχίζει με έναν καυγά , γιατι θελήσανε να κάνουν μοιρασιά ανάμεσα σε άντρες που μοιρασιά δεν δέχονται (Σ.Μ. αναφέρεται στην Ιλιάδα).
Και μια που πήρα τον δρόμο των επαίνων , άκουσε και αυτόν , που δεν είναι και ο μικρότερος.
Οι αυστηρές κρίσεις που τώρα βδομάδες σου γράφω , θαρρείς πως είναι μόνο δικές μου; Τις πιο πολλές τις διδάχτηκα από έναν έλληνα , από τον Επίκτητο.
Νέος τον άκουσα να εξηγεί το μέγα δράμα του γένους του. Ήσυχα , καθαρά , με την ακριβολογία και την χάρη που σφράγιζε τον λόγο του , μας ετοίμαζε για έναν κόσμο που είχε πια περάσει, για μίαν Ατλαντίδα που είχε κατακαλύψει ο Ωκεανός.
Κάποτε κάνοντας την απολογία της πατρίδας του , μας έλεγε : «Δεν είναι τόσο δίκαια τα ανθρώπινα, ώστε μόνο αμαρτήματα να είναι οι αιτίες των τιμωριών. Η Τύχη , η τυφλή θεά , η τελευταία στην οποία θα πάψω να πιστεύω , πρόδωσε συχνά τους έλληνες στον δρόμο τους. Αλλα και αυτοί , πρόσθετε , την συντρέξανε με τον δικό τους τρόπο».
Μην νομίσεις όμως πως μόνο ένας Επίκτητος κατέχει την αρετή του «γνώθι σαυτόν» . Σε κάθε κόχη , απάγκια της αγοράς κάθε πόλης , σε κάθε πλάτανο από κάτω της ευλογημένης ελληνικής γης , θα βρεις και έναν έλληνα , αδυσώπητο κριτή του εαυτού του. Και εύκολα θα σου ξανοιχτεί και ας είσαι ξένος. Αρκεί εσύ να μην αρχίσεις να κακολογείς τίποτε το ελληνικό, γιατι τότε ξυπνάει μέσα του μια άλλη αρετή , η περηφάνια.

Ναι , ναι , σε βλέπω να γελάς , Ατίλιε Νάβιε , αυτούς τους ταπεινούς κόλακες που σέρνονται στους προθαλάμους μας, γελάς που τους ονομάζω περήφανους. Και όμως θα αστοχήσεις στο έργο σου αν αγνοήσεις αυτήν την αλήθεια. Πρόσεξε την υπεροψία και την φιλοτιμία των Ελλήνων.Μην πλανάσαι ! `Έχουν την ευαισθησία των ξεπεσμένων ευγενών. Είναι γκρεμισμένοι κοσμοκράτορες , ποτέ όμως τόσο χαμηλά πεσμένοι ώστε να ξεχάσουν τι ήτανε !
Η πολυσύνθετη ψυχή τους χωράει λογής αντιφάσεις και έρχονται ώρες που για πολλούς είναι δίκαιος ο ειρωνικός λόγος του Ιουβενάλιου "Graeculus esuriens, in coelum jusseris , ibit" (τον λιμασμένο γραικύλο , κι αν στον ουρανό τον προστάξεις να πάει , θα πάει) . Άλλοι όμως είναι τούτοι οι γραικύλοι και άλλοι οι Έλληνες.
Και το πιο περίεργο , οι ίδιοι τούτοι σε άλλες ώρες είναι γραικύλοι (graeculus) και σε άλλες Έλληνες (graeci) . Δεν πρέπει ποτέ να δώσεις την εντύπωση στον Έλληνα ότι του αφαίρεσες την ελευθερία του. `Άφησε τον , όσο μπορείς , να ταράζεται, να θορυβεί , και να ικανοποιεί την πολιτική του μανία , μέσα στην σφαίρα που δεν κινδυνεύουν τα συμφέροντα της αυτοκρατορίας. Εσύ πρέπει να έχεις την τέχνη να επεμβαίνεις μόνο την τελευταία στιγμή, όταν δεν μπορείς να βάλεις τους Έλληνες να αποτρέψουν το δυσάρεστο. Πάντοτε βρίσκονται οι διαφωνούντες μεταξύ των Ελλήνων, που θα είναι πρόθυμοι να σε βοηθήσουν , είτε θεληματικά, είτε , συνηθέστερα , άθελά τους.
Υποβοηθώντας το τυφλό παιγνίδι των φατριών από το παρασκήνιο , χωρίς να προσβάλλεις την περηφάνια τους , μπορεί να οδηγήσεις τις ελληνικές πόλεις προς το καλό πολύ ευκολότερα παρά με τις σοφότερες διαταγές που θα εξέδιδες, αν ήσουνα ανθύπατος στην Ισπανία η στην Ιλλυρία.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΝΔΕΚΑΤΟ Όμως αν θέλεις στην Ελλάδα πραγματικά να επιβάλεις μία απόφασή σου, όσο σωστή και αν είναι , κοίταξε να μην φανεί η πρόθεσή σου. Πρέπει να θυσιάσεις την τιμή μίας απόφασης για να την επιβάλεις μεταξύ των ελλήνων. Κάλεσε ιδιαιτέρως έναν-έναν τους αρχηγούς των μερίδων , δώσε στον καθένα την ευκαιρία μίας επίπλαστης πρωτοβουλίας.
Φυσικά , αν δυστροπούν , να τους τρομάξεις , αλλα και αυτό υπό εχεμύθεια , χωρίς να αναγκάσεις την φιλοτιμία τους να πάρει τα όπλα. Δώσε τους κάποια περιθώρια έντιμης υποχώρησης και όταν ακόμη στην πραγματικότητα διατάσεις , μην τους πεις ότι διατάσεις. Πες τους ότι δεν διατάσεις , αλλά ότι αν δεν γίνει τούτο κι εκείνο, τότε οι ρωμαϊκές λεγεώνες θα αναγκαστούν να μετασταθμεύσουν για λόγους ασφαλείας σε άλλη επαρχία και τότε μπορεί τίποτε Γέτες η Κέλτες η Δακοί να στείλουν τα στίφη τους να δηώσουν την χώρα και ας αναμετρήσουν οι ίδιοι τις συνέπειες και ας αποφασίσουν.
… Όλα αυτά δεν σου τα λεω για να σε κάνω να περιφρονείς τους έλληνες. Απεναντίας σου τα λεω για να τους καταλάβεις και να τους προσέξεις. Ακόμη και σήμερα διατηρούν τα ίχνη μερικών αρετών που μοιάζουν με την χόβολη μίας μεγάλης πυρράς.
Μελετητές της ψυχής των ατόμων και του όχλου , θα τους δεις να εκτελούν μερικούς θαυμάσιους ελιγμούς , να χαράζουν πολιτικά σχέδια περίλαμπρα , με μια ευκινησία στην σκέψη και μια γοργότητα στις αντιδράσεις που εμείς εδώ ποτέ δεν φτάσαμε. Μόνο που ύστερα θα μελαγχολήσεις βλέποντας πως είναι πια ασήμαντοι οι σκοποί για τους οποίους ξοδεύονται αυτά τα εξαίσια χαρίσματα.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΔΩΔΕΚΑΤΟ Πρόσεξε αυτούς τους παλικαράδες της πολιτικής , που δεν καταλαβαίνουν ότι είναι γελοίο να έχεις το ύφος του δυνατού και του τρανού , όταν από καιρό έχεις πάψει να είσαι.
Καθώς τρέφονται από την οπτασία των περασμένων τους μεγαλείων και δεν μπορούν να συμμορφωθούν με τις σημερινές τους διαστάσεις, πολύ θα σε ταλαιπωρήσουν με την αξίωσή τους να μην επεμβαίνεις στα πράγματα της πόλης τους.
 
 

Διαβάστε περισσότερα...

Αρχαία ελληνικά στα βρετανικά δημοτικά σχολεία από το 2014

Τα αρχαία ελληνικά είναι μία εκ των επτά ξένων γλωσσών από τις οποίες τα δημοτικά σχολεία στη Βρετανία θα επιλέγουν τουλάχιστον μία για υποχρεωτική διδασκαλία από το 2014, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Παιδείας της χώρας. 

Οι Βρετανοί μαθητές από την ηλικία των επτά ετών θα διδάσκονται γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά, ιταλικά, μανδαρίνικα κινέζικα, λατινικά ή αρχαία ελληνικά. Οι δύο κλασικές γλώσσες συμπεριλαμβάνονται στη λίστα «ώστε να διευρυνθεί το πεδίο επιλογών των σχολείων», αλλά και επειδή πιστεύεται ότι προσφέρουν γερές βάσεις στη γραμματική, τη σύνταξη και το λεξιλόγιο διευκολύνοντας την κατανόηση άλλων σύγχρονων γλωσσών. 


 
 Το υπουργείο Παιδείας στη Βρετανία έλαβε την απόφαση μετά από έρευνες που έδειξαν ότι οι Βρετανοί μαθητές έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά σε εκμάθηση κάποιας ξένης γλώσσας σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Αυτή τη στιγμή 1 στα 10 δημοτικά σχολεία στη χώρα δεν προσφέρει μαθήματα ξένης γλώσσας, ενώ 2 στα 10 προσφέρουν μόνο σε ορισμένες τάξεις. Αυτή τη στιγμή η διδασκαλία ξένης γλώσσας είναι υποχρεωτική μόνο στις αντίστοιχες τρεις τάξεις του Γυμνασίου.

Πηγή 

Διαβάστε περισσότερα...

Ποιος ειναι ο φταιχτης ;

Επιτέλους! 
Σήμερα οι ένοχοι για το μνημόνιο είναι οι Ελεύθεροι Επαγγελματίες! 
Επειδή έχω μνήμη χρυσόψαρου κι εθισμό στο Κουτόχορτο. 
Ξέχασα ότι… Την Τετάρτη έφταιγαν οι Δημόσιοι Υπαλληλοι, 
Την Τρίτη οι Συμβασιούχοι,
 Την Δευτέρα οι Οδηγοί Φορτηγών,
 Την Κυριακή οι Οδηγοί Ταξί, 
Το Σάββατο οι Ναυτικοί, 
Την Παρασκευή οι ΑΜΕΑ. και φυσικά και φταίει ο Περιπτεράς, που κακώς βέβαια, δεν κόβει απόδειξη 1,50 EURO για τα πατατάκια. 
Αλλά, Έμαθα ότι.

 
Δεν φταίνε οι Τράπεζες που πήραν + 163.000.000.000 EURO (2009-2012) +
40.000.000.000 EURO (2012) = 203.000.000.000 EURO
Δεν πταίει η Siemens που της δώρισαν 2.000.000.000 EURO (όσα ψάχνουν να
κόψουν απο τις συντάξεις!)
Δεν πταίει η Hochtief που χρωστάει 500.000.000 EURO
Δεν πταίει ο Ακης κι η KMV για τα Υποβρύχια 2.000.000.000 EURO
Δεν φταίνε οι Εργολάβοι των Ολυμπιακών Αγώνων 13.500.000.000 EURO
Δεν πταίει το Μέγαρο που πήρε 180.000.000 EURO
Δεν πταίει ο Σάλας που του Χάρισαν την ΑτΕ 15.000.000.000 EURO (για 95εκ!)
Δεν πταίει η “Πράσινη Ανάπτυξη” του ΛΑΓΗΕ με την Τρύπα 300.000.000 EURO
Δεν πταίει το PSI που ΥΠΕΞΑΙΡΕΣΑΝ 110.000.000.000 EURO (από Ταμεία,
Νοσοκομεία, Πανεπιστήμια, Δήμους)
Δεν φταίνε οι “Ελληνες” που έστειλαν στην Ελβετία 23.000.000.000 EURO (δεν
ενοχλούμε τους γείτονες  της διπλανής βίλας)
Δεν φταίνε οι Τόκοι του Μνημονίου, που πήγαν σε Τόκους, που πήγαν σε
Τοκοχρελύσια, που θα Τοκιστούν στο Μέλλον για λεφτά που έγιναν
Θαλασσοδάνειο του Μνημονίου.
Δεν φταίνε οι Εργολάβοι που χρεώνουν σε τιμές χρυσού την πίσσα και
πλατίνας το χαλίκι των Εθνικών Οδών
Για ολα πταιει ο μαλάκας ο Mητσος που τα εφαγε μαζι με τον παγκαλο…
Για ολα πταιει ο μ@λ@κ@ς ο Mητσος που δεν αφηνει να τον σφαξουν και
κατεβαινει στο συνταγμα…
Για ολα πταιει ο μ@λ@κ@ς ο Mητσος που εργαζεται ακομη και θελει και να
πληρωθει γι αυτο…
Για ολα πταιει ο μαλάκας ο Mητσος που εργαζεται 8ωρο και προκαλει ανεργια…


Πηγή 

Διαβάστε περισσότερα...

Αλήτεεες ! Μην τολμήσετε να βγείτε έξω...

«Αλήτεεες! Μην τολμήσετε να βγείτε έξω. Αλήτες, ε, αλήτες!» Οσοι βρεθήκαμε την Τετάρτη στο Κοινοβούλιο για να καλύψουμε την ψηφοφορία, γίναμε μάρτυρες απίστευτων σκηνών που δύσκολα περιγράφονται. Την ξανθιά κυρία που ούρλιαζε έξω ακριβώς από την κεντρική είσοδο της ολομέλειας σιγοντάριζαν δεκάδες συνάδελφοί της –επίσης εκτός εαυτού– που σε έκαναν να τρομάζεις με τη γηπεδική οργή τους, εντός του υποτιθέμενου ναού της Δημοκρατίας. «Γιώργοοο, εσύ πήγαινε να φράξεις την άλλη πόρτα. Μήτσο, εσύ από εδώ μαζί μου», φώναζε ένας άλλος. «Για να μη βγει κανένα σκουλήκι έξω», συμφωνούσε μια άλλη παραδίπλα, και το πλήθος όλο και μεγάλωνε κυκλώνοντας την αίθουσα.  


Τα σκουλήκια, όπως ήταν αναμενόμενο, τρόμαξαν διότι οι εξεγερμένοι υπάλληλοι θύμιζαν ποντικούς που εμφανίστηκαν ξαφνικά κατά δεκάδες από τις συνήθως κλειστές «φωλιές» των γραφείων τους, όταν φοβήθηκαν ότι κινδυνεύει το «τυρί» τους. Και όταν ξεμύτισαν οι πρώτοι βουλευτές από την αίθουσα, οι δημοσιογράφοι πια τα χάσαμε εντελώς. Δεν ήταν μόνον ότι υπάλληλοι απειλούσαν να τους προπηλακίσουν. Το σοκαριστικό ήταν ο τρόπος με τον οποίο τούς απευθύνονταν. Ο κ. Χρυσοχοΐδης έγινε ξαφνικά ο «άσε μας, ρε Μιχαλάκη», ο κ. Καμμένος «Πανούλη, να τα πεις αλλού αυτά, ρε», ο κ. Κουβέλης «να δούμε το κομματάκι σου τι θα κάνει», ενώ ο συνάδελφος Δημ. Τάκης έφαγε και μερικές ψιλές όταν αποτόλμησε να σηκώσει το τηλέφωνό του για να απαθανατίσει το πρωτοφανές μπάχαλο.
 
 
Λίγο αργότερα, ένας μεσήλικος, που μάλλον ήταν κάποιος εκπρόσωπός τους, έκανε νεύμα σε όσο περισσότερους μπορούσε και τους είπε χαμηλόφωνα: «Δεν θέλω πανηγυρισμούς, αλλά πήγαμε στον Βαγγέλη (εννοούσε τον κ. Μεϊμαράκη) και αυτό που θα πει σε λίγο ο Στουρνάρας θα μας επιτρέψει να γυρίσουμε στα γραφεία μας».
 
Το πώς διορίστηκαν οι εκατοντάδες αυτοί υπάλληλοι στη Βουλή και τα σκανδαλώδη προνόμια που εξακολουθούν να απολαμβάνουν θα τα έχετε ήδη πληροφορηθεί – αρκεί να δει κανείς το υπερσύγχρονο νηπιαγωγείο εντός του Κοινοβουλίου στο οποίο φοιτούν δωρεάν τα παιδιά τους. Γι’ αυτό και όσοι βρεθήκαμε την Τετάρτη στη Βουλή νιώσαμε σαν να ζούμε με έναν τρομακτικό συμβολισμό τον λόγο που η χώρα βρίσκεται στη σημερινή κατάντια της. Ηταν –πώς να το πω– σαν οι βουλευτές να βρήκαν ξαφνικά τον δάσκαλό τους από αυτούς που κατεξοχήν καλοβόλεψαν στο ίδιο τους τον «οίκο». Δηλαδή τους συγγενείς τους, τους κουμπάρους τους και τους κοντοχωριανούς τους. Γι’ αυτό και αναρωτηθήκαμε μήπως, τελικά, όσοι κατάντησαν έτσι αυτή τη χώρα είναι νομοτελειακά αδύνατον και να την αλλάξουν...


Του Κωνσταντίνου Zούλα, Καθημερινή, 11.11.12
 
 


Διαβάστε περισσότερα...

ΠΡΟΝΟΜΙΑ - ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ : ΔΩΡΕΑΝ ΛΙΜΟΥΖΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ

Ευχές να είναι «καλορίζικο» και «καλοτάξιδο» δεχόταν πριν από λίγες μέρες ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Φ. Πετσάλνικος για το ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο (με μόλις 5 χιλιόμετρα στο καντράν) που του παραχώρησε η Βουλή για τις μετακινήσεις του, ένα πολυτελές VOLVO S60, από εκείνα που έχει αποκτήσει το Κοινοβούλιο με τη μέθοδο του leasing και δεν αποδέχθηκαν περίπου 30 βουλευτές.  





 Αυτό που, σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται βάσει εθιμικού δικαίου και σχέσεων... ευγενείας του νυν προέδρου της Βουλής προς τους προκατόχους του, αλλά και μια σειρά άλλων σημαντικών προνομίων, όπως η λειτουργία γραφείου εντός του κεντρικού κτιρίου της Βουλής ή σε κτίριο που ανήκει στη Βουλή, η δυνατότητα να απασχολούν μέχρι έξι μετακλητούς υπαλλήλους οι οποίοι... απολαμβάνουν το προνόμιο να έχουν δουλειά μέχρι να πεθάνει ο πρώην πρόεδρος της Βουλής, εκτός αν στην πορεία τα.... σπάσουν με εκείνον που τους διόρισε και δεν ανανεωθεί η θητεία τους μετά κάποια εκλογική αναμέτρηση, απολαμβάνουν οι πρώην πρόεδροι του Κοινοβουλίου.
Είτε αυτοί που έχουν εκλεγεί βουλευτές, όπως είναι ο Απ. Κακλαμάνης και ο Β. Πολύδωρας, είτε αυτοί που έχουν αποχωρήσει από την πολιτική, όπως ο Φ. Πετσάλνικος, ο Δ. Σιούφας και η Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη.
Ειδικότερα το κόστος των προνομίων των τριών πρώην προέδρων της Βουλής που δεν έχουν εκλεγεί ξεπερνά τα 100.000 ευρώ ετησίως (πέρα από τη συνταξή τους), αν συνυπολογιστεί το κόστος των μετακλητών που απασχολούν -αν κάνουν πλήρη χρήση του δικαιώματός τους- καθώς και το κόστος του αυτοκινήτου που τους έχει παραχωρηθεί, χωρίς σε αυτό να υπολογίζονται τα έξοδα για τη λειτουργία του γραφείου που διατηρούν.
Σε αυτά τα χρήματα υπολογίζεται ο μέσος όρος αμοιβών των μετακλητών, που είναι περί τα 1.500 ευρώ τον μήνα, αλλά και το κόστος για το leasing που προσδιορίζεται στα 1.200 ευρώ τον μήνα. Τα συγκεκριμένα προνόμια μπορεί να θεωρούνταν αυτονόητα και αυτοδίκαια στα χρόνια των «παχιών αγελάδων», ωστόσο στις παρούσες οικονομικές συνθήκες και με το σύνολο των πολιτών να υποφέρουν από την οικονομική κρίση τέτοια προνόμια που επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό της Βουλής και κατ' επέκταση τον προϋπολογισμό του κράτους μόνο προκλητικά μπορούν να χαρακτηριστούν.

Εξι μετακλητούς ως πρώην πρόεδρος και 4 υπαλλήλους ως νυν βουλευτής μπορεί να απασχολεί ο Βύρων Πολύδωρας επειδή έγινε πρόεδρος της Βουλής για 24 ώρες
Το πρώτο που εξασφαλίζει η Βουλή στους πρώην προέδρους του Σώματος είναι οι? τζάμπα μετακινήσεις. Και μπορεί οι δύο πρώην πρόεδροι που είναι και βουλευτές να δικαιούνται έτσι κι αλλιώς αυτοκίνητο, αλλά και έξοδα κίνησης, ωστόσο οι τρεις που δεν εξελέγησαν, με τη?γενναιοδωρία της Βουλής, επιβαρύνονται μόνο με τη βενζίνη του οχήματός τους, αφού για τα σήματα, για τις ασφάλειες, αλλά και για τα σέρβις? πονοκεφαλιάζουν άλλοι.
Ειδικότερα στον Φ. Πετσάλνικο έχει παραχωρηθεί, όπως προαναφέραμε, ένα VOLVO S60, το οποίο παραλήφθηκε από τη Βουλή στις 3/8/2012 έχοντας διανύσει 5 χιλιόμετρα. Αντίστοιχα η Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη κυκλοφορεί με ένα Honda υβριδικό αυτοκίνητο το οποίο δεν είναι με leasing, προφανώς αγοράστηκε από τη Βουλή στις 9/5/2008 και έχει διανύσει 35.235 χιλιόμετρα. Στον Δ. Σιούφα έχει παραχωρηθεί ένα TOYOTA PRIUS (επίσης εκτός leasing), το οποίο αποκτήθηκε από τη Βουλή στις 19/5/2008 και έχει «γράψει» 46.643 χιλιόμετρα. Οσο για τους πρώην προέδρους της Βουλής που έχουν εκλεγεί βουλευτές, ο Β. Πολύδωρας «κυκλοφορεί» με μια ολοκαίνουργια MERCEDES C200 μέσω leasing, αυτοκίνητο το οποίο παραδόθηκε στη Βουλή στις 26/6/2012 και έχει στο κοντέρ της 1.500 χιλιόμετρα, ενώ ο Απ. Κακλαμάνης έχει στη διάθεσή του ένα AUDI A6 μέσω leasing, το οποίο παραδόθηκε στη Βουλή στις 23/3/2011, «φορτωμένο» ωστόσο με πολλά χιλιόμετρα, αφού αριθμεί 122.193.

Οι τρεις πρώην πρόεδροι της Βουλής που δεν έχουν εκλεγεί βουλευτές, πρόσφατα? εξορίστηκαν από τα γραφεία που διατηρούσαν στο κεντρικό κτίριο της Βουλής εξαιτίας της νέας επτα-κομματικής Βουλής που προέκυψε από τις διπλές εκλογές Μαΐου - Ιουνίου και εγκαταστάθηκαν στο Μέγαρο Αρβανίτη απέναντι από το Κοινοβούλιο.
Μάλιστα ο Φ. Πετσάλνικος φέρεται να εξοστράκισε από γραφείο στον δεύτερο όροφο του Μεγάρου τον προκάτοχό του Δ. Σιούφα, προκειμένου να είναι «μεσοτοιχία» με το αντίστοιχο γραφείο που έχει παραχωρηθεί στον πρώην πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου (επικοινωνούν μέσω μιας πόρτας). Στο συγκεκριμένο κτίριο έχουν τη βάση τους και ο Δ. Σιούφας (έναν όροφο κάτω από τον Φ. Πετσάλνικο), καθώς και η Αννα Ψαρούδα-Μπενάκη. Αντίθετα οι δύο πρώην πρόεδροι της Βουλής που έχουν εκλεγεί, ο Απ. Κακλαμάνης και ο Β. Πολύδωρας διατήρησαν -προφανώς λόγω της επανεκλογής τους- τα γραφεία τους στο κεντρικό κτίριο της Βουλής. Ο μεν Απ. Κακλαμάνης με το επιτελείο του παραμένει εδώ και πολλά χρόνια να κατέχει γραφείο στο ισόγειο του Κοινοβουλίου, ενώ ο Β. Πολύδωρας έχει εγκατασταθεί στον πρώτο όροφο της Βουλής σε γραφείο δίπλα από την αίθουσα της Γερουσίας.

10 υπάλληλοι για τον πρόεδρο της μίας μέρας
Εδώ μιλάμε για ρεκόρ Γκίνες... Μπορεί η πραγματική θητεία του Β. Πολύδωρα να κράτησε μόλις 24 ώρες, αφού προηγήθηκε η ορκωμοσία των βουλευτών και μετά την εκλογή του στην προεδρία του Σώματος την επομένη μέρα διαλύθηκε η Βουλή και προκηρύχθηκαν οι δεύτερες εκλογές (Ιούνιος), ωστόσο ο ίδιος δικαιούται να απολαμβάνει τα προνόμια του πρώην προέδρου της Βουλής, αλλά και εκείνα του νυν βουλευτή.
Και στις περιπτώσεις αυτές (όπως ισχύει και για τον Απ. Κακλαμάνη) δεν αναιρούν τα μεν τα δε. Ως πρώην πρόεδρος της Βουλής μπορεί να διατηρεί προσωπικό γραφείο και να απασχολεί μέχρι 6 μετακλητούς υπαλλήλους, ενώ και ως βουλευτής δικαιούται να έχει δύο επιστημονικούς συνεργάτες και δύο αποσπασμένους υπαλλήλους ή έναν επιστημονικό συνεργάτη και τρεις αποσπασμένους υπαλλήλους.
Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ, δικαιούται να απασχολεί δέκα υπαλλήλους. Εκμεταλλευόμενος το δικαίωμα που του παρέχει ο Κανονισμός της Βουλής, ο «σαμουράι» της πολιτικής προσέλαβε ως μετακλητή υπάλληλο στο γραφείο του την κόρη του Μαργαρίτα, ενώ... πρόλαβε να υπογράψει την εντολή να πάρουν όλοι οι υπάλληλοι της Βουλής το περιβόητο μετεκλογικό επίδομα των 1.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο επίδομα καθιερώθηκε επί προεδρίας της Αννας Ψαρούδα-Μπενάκη προσδιοριζόμενο στα 2.000 ευρώ για κάθε εκλογική αναμέτρηση για τον κάθε υπάλληλο του Κοινοβουλίου. Χαρακτηρίζονταν δε ως μετεκλογικό διότι αναφέρονταν στην προετοιμασία των υπηρεσιών της Βουλής σχετικά με τη νέα σύνθεση του Σώματος (κάρτες βουλευτών, αυτοκίνητα κ.ά.). Ο σύλλογος των υπαλλήλων της Βουλής, στην πρώτη μάλιστα συνάντηση που είχαν με τον νέο πρόεδρο, του έθεσαν το θέμα του μετεκλογικού επιδόματος ζητώντας να καταβληθούν σε κάθε υπάλληλο 4.000 ευρώ, με τον Β. Πολύδωρα να βρίσκει τη χρυσή τομή και να τους δίνει με απόφασή του 1.000 ευρώ.
Μετά ωστόσο τη δημοσιοποίηση του θέματος και τον σάλο που προκάλεσε, ο νυν πρόεδρος της Βουλής Ευ. Μεϊμαράκης, που διαδέχτηκε τον Β. Πολύδωρα, αποφάσισε -προφορικά- να μη δοθεί το συγκεκριμένο επίδομα.
Διορισμοί
Μισθό από το κράτος στον... Καστοριανό επιστάτη και στη μνηστή του ανιψιού
Μπορεί «πρωταθλητής» στο βόλεμα συγγενών του να είναι ο νυν α' αντιπρόεδρος της Βουλής Γ. Τραγάκης, ωστόσο... αξέχαστα έχουν μείνει τα βολέματα της κόρης, του κουνιάδου και του γιου του κουμπάρου του Δ. Σιούφα, ενώ για τον Φ. Πετσάλνικο η ολοκλήρωση της κατασκευής του Πάρκου Εθνικής Συμφιλίωσης στον Γράμμο (εκλογική περιφέρεια του πρώην προέδρου της Βουλής) με έξοδα του Ιδρύματος της Βουλής... συνοδεύτηκε από το γεγονός ότι ο επιστάτης που επιβλέπει το Πάρκο πληρώνεται από τη Βουλή. Ο κ. Πετσάλνικος, μάλιστα, διόρισε με το ΦΕΚ 367 της 31/7/2012 ως μετακλητή υπάλληλο τη μνηστή του ανιψιού του, γιου του ξαδέλφου του πρώην δημάρχου Μακεδνών, Κωνσταντίνου Πετσάλνικου.
Η... ειρωνεία της υπόθεσης είναι ότι την ίδια ώρα που τα προνόμια στη Βουλή καλά κρατούν, οι αποφασίζοντες στο Κοινοβούλιο, εδώ και δύο χρόνια, εμπαίζουν 14 στενογράφους, οι οποίοι, μολονότι πέτυχαν το 2010 σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, εξακολουθούν να παραμένουν άνεργοι, περιμένοντας να ειδοποιηθούν από τις υπηρεσίες του Κοινοβουλίου. Στην προκειμένη περίπτωση μάλλον κανένας από τους επιτυχόντες δεν τυγχάνει να είναι συγγενής κάποιου πολιτικού.
Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι η Βουλή σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργεί ως... πολυεθνική εταιρεία, αφού έχει παραχωρήσει στα υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοκίνητα προκειμένου να μετακινούνται... τζάμπα, χωρίς βέβαια να το δικαιούνται, αφού δεν είναι βουλευτές.
Πρόκειται για τον γενικό γραμματέα της Βουλής Θ. Παπαϊωάννου, στον οποίο έχει παραχωρηθεί ένα αυτοκίνητο MERCEDES Β170 μέσω leasing με παραλαβή του αυτοκινήτου από τη Βουλή στις 2/2/2009, ενώ σήμερα έχει διανύσει 34.590 χιλιόμετρα, αλλά και τον πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής Κ. Μαυριά, στον οποίο έχει παραχωρήσει η Βουλή ένα AUDI A6 με ημερομηνία παραλαβής 4/2/2000, που όμως είναι «φορτωμένο» με 192.370 χιλιόμετρα.
TA ΠΡΟΣΩΠΑ
1. Το Volvo S60 που πήρε ο Φίλιππος Πετσάλνικος πριν από πέντε ημέρες. Η διετής θητεία του δίνει το δικαίωμα για μία σειρά παροχών που απολαμβάνουν και όλοι οι... εν ζωή συνάδελφοί του, όπως οι Αννα - Ψαρούδα Μπενάκη (2) και Δημήτρης Σιούφας (3).
Γιώργος Πίκουλας
g.pikoulas@parliament.gr
ΕΘΝΟΣ

ΠΡΕΖΑ TV
18-11-2012

Πηγή 

Διαβάστε περισσότερα...

Ο νεαρός που άφησε άφωνους τους πολιτικούς! (Βίντεο)

Τον γύρο των ιστοσελίδων δικτύωσης κάνει η παρέμβαση ενός νεαρού φοιτητή λογιστικής, του Βασίλη Θεμιστοκλή, σε διαδικτυακή εκπομπή, αφού αναφέρθηκε στις δυσκολιες που αντιμετωπίζει ένας νέος στη χώρα μας, εξαιτίας των αυξανόμενων εξόδων και της πτώσης των μισθών.


Ο Β. Θεμιστοκλής ανέλυσε ενδεικτικά τα έξοδα που μπορεί να έχει ένα νέο ζευγάρι σε αντιστοιχία με τα έσοδά τους, δείχνοντας το πλήρες αδιέξοδο, καταγγέλοντας τη διάλυση του κοινωνικού ιστού.

«Άμα έχουμε δραχμή δε θα έχουμε πετρέλαιο. Λες και τώρα που έχουμε ευρώ, έχουν πολλά σπίτια να βάλουν πετρέλαιο ή να πάρουν ψωμί ή να πάρουν φάρμακα» είπε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, μίλησε και για τον «γολγοθά» του για τη μετάβαση και την επιστροφή του στο ΤΕΙ Χαλκίδας όπου φοιτεί, επισημαίνοντας ότι χρειάζεται 12 ευρώ για τα εισιτήρια, προσθέτοντας ότι οι ωρομίσθιοι που εργάζονται στο εκπαιδευτικό ίδρυμα έχουν να πληρωθούν τέσσερα χρόνια.

Στο πάνελ των καλεσμένων βρίσκονταν μεταξύ άλλων ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Μάκης Βορίδης, η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Εύη Χριστοφιλοπούλου, ο Δημήτρης Χατζησωκράτης εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ και ο Νίκος Σοφιανός του ΚΚΕ οι οποίοι άκουγαν αμίλητοι τα λόγια του 27χρονου φοιτητή. Σημειώνεται ότι στο τέλος της παρέμβασής του ο φοιτητής χειροκροτήθηκε από το κοινό της εκπομπής.

Δείτε την παρέμβαση:  


















Πηγή 

Διαβάστε περισσότερα...

Δείτε ποιος πραγματικά είναι ο ιδιοκτήτης της τράπεζας της Ελλάδος...ΑΞΙΖΕΙ


Διαβάστε περισσότερα...