Οι παρακάτω απαντήσεις ετοιμάστηκαν σε συνεργασία με τον καθηγητή και
πρόεδρο της Ένωσης για την Υπεράσπιση της Εργασίας και του Κοινωνικού
Κράτους (ΕΝΥΠΕΚΚ, www.enypekk.gr) Αλέξη Π. Μητρόπουλο.
1 Τι προβλέπει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο για τους μισθούς των Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων με την ευρεία έννοια;
Σύμφωνα με την τέταρτη επικαιροποίηση του Μνημονίου της 2.7.2011, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να παρουσιάσει «ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης με χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση και την εφαρμογή του απλοποιημένου μισθολογικού συστήματος, το οποίο θα είναι σε αρμονία με τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα, επιτυγχάνοντας μείωση στο συνολικό μισθολογικό κόστος. Αυτό το σχέδιο βασίζεται στα αποτελέσματα της έκθεσης που δημοσιεύτηκε από το υπουργείο Οικονομικών και την Ενιαία Αρχή Πληρωμών. (…) Οι μισθοί των εργαζομένων στις Δημόσιες Επιχειρήσεις θα είναι σε αρμονία με το Ενιαίο Μισθολόγιο του Δημόσιου Τομέα».
Το σχέδιο αυτό υλοποιείται σήμερα με την ταυτόχρονη μείωση των μισθών του στενού δημόσιου, του ευρύτερου δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, ούτως ώστε να επιτευχθεί ο διπλός στόχος του Μνημονίου: αφενός μεν να μειωθούν τα ποσά που προβλέπει το μισθολογικό κόστος, αφετέρου δε, να μην υπάρχει ένα σύστημα σταθερής και αξιοβίωτης απασχόλησης, που θα «τραβά» και τα άλλα εργασιακά συστήματα προς τα πάνω. Η συνολική υποτίμηση της εργασίας είναι ο βασικός στρατηγικός στόχος της πολιτικής των δανειστών.
2 Προβλέπονται περαιτέρω περικοπές των μισθών για τα επόμενα χρόνια;
Ήδη στο κείμενο του Μνημονίου και υπό τον τίτλο «Παράρτημα Ι: Επιπρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα για το 2011 και μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2012-2015» προβλέπονται περικοπές στο μισθολογικό κόστος κατά τουλάχιστον 770 εκατ. ευρώ το 2011, επιπλέον 600 εκατ. ευρώ το 2012, 448 εκατ. ευρώ το 2013, 306 εκατ. ευρώ το 2014 και 71 εκατ. ευρώ το 2015, μέσω της εφαρμογής διαφόρων μέτρων που αναλύονται σ’ αυτό, μεταξύ των οποίων και η εργασιακή εφεδρεία. Με τα ενδιάμεσα όμως μέτρα της κάλυψης των εκάστοτε διογκούμενων ελλειμμάτων, οι περικοπές θα είναι πολύ μεγαλύτερες.
3 Ωφελείται κανένας από το Ενιαίο Μισθολόγιο - Βαθμολόγιο;
Κατ’ ουσίαν κανένας απολύτως. Ανα-ληθώς και παραπλανητικώς αναφέρεται ότι υπάρχουν δήθεν ορισμένοι ωφε-λημένοι χαμηλόμισθοι. Όλοι θα χάσουν
από λίγο έως πολύ και εκεί όπου αυξάνεται ο βασικός μισθός, περικόπτονται τα επιδόματα και επομένως οι συνολικές αποδοχές είναι μειωμένες.
♦ Ιδιαίτερα στους υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών, οι αποδοχές θα περιοριστούν περίπου στο μισό.
♦ Καταργούνται όλα τα ειδικά και κλαδικά επιδόματα (περίπου 100 στον αριθμό), που οι κυβερνήσεις χορηγούσαν έναντι επιβεβλημένης αυξήσεως των μισθών, με το τέχνασμα της διαχρονικής καθήλωσης του βασικού μισθού.
♦ Τα τέσσερα επιδόματα που θα συνεχίσουν να καταβάλλονται μειώνονται σημαντικά. Το διπλό οικογενειακό επίδομα (γάμου - τέκνων) περικόπτεται, αφού το τμήμα επιδόματος γάμου καταργείται.
♦ Το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας περιορίζεται σε λιγότερους δικαιούχους και μειώνεται περίπου στο μισό.
♦ Τα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων, καθώς και το επίδομα αδείας, αφαιρούνται από όσους έχουν μικτές αποδοχές (συμπεριλαμβανομένων των τριών πιο πάνω επιδομάτων) πάνω από 3.000 ευρώ.
♦ Το επίδομα παραμεθορίου περιοχής, αφού συρρικνώνεται, δίδεται με αυστηρά οικονομικά κριτήρια σε περιορισμένο αριθμό υπαλλήλων.
♦ Απομένουν το επίδομα ευθύνης (έως 700 ευρώ για Προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης) και το επίδομα επίτευξης στόχων +10% και +25% επί του ετήσιου βασικού μισθού, για επίτευξη στόχου παραγόμενου έργου έως 90% και πάνω από 90% αντίστοιχα.
♦ Επίσης χορηγείται νέο επίδομα επίτευξης δημοσιονομικών στόχων (!!!) στους υπαλλήλους που στελεχώνουν τους εισπρακτικούς μηχανισμούς, που θα είναι +15% επί του μηνιαίου βασικού μισθού για επίτευξη έργου σε ποσοστό άνω του 90%.
♦ Τα τελευταία αυτά επιδόματα όμως θα δίδονται από το 2013 και υπό απαγορευτικές προϋποθέσεις, αφού η μέτρηση του συνολικά παραγόμενου υπηρεσιακού έργου και ο καταμερισμός του στους κατ’ ιδίαν υπαλλήλους θα γίνεται υπό άγνωστες προς το παρόν – και πάντως αόριστες και μεταβλητές – συνθήκες και κριτήρια.
4 Τι γίνεται με τους μισθούς των ΔΕΚΟ;
Ισοπεδώνονται βίαια και ακολουθούν εξωφρενική προς τα κάτω πορεία, για να εξομοιωθούν με τους ραγδαία μειούμενους μισθούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Στο εργασιακό αυτό πεδίο καταργούνται εντελώς πραξικοπηματικά οι ΣΣΕ, που σε συνδυασμό με την κατάργηση των επιδομάτων και των λοιπών παροχών θα μειώσουν τις αποδοχές, όπως π.χ. στη ΔΕΗ στο 50-60% των σημερινών. Η παραπάνω πρωτοφανής μείωση, σε συνδυασμό με το πλαφόν κάθε είδους μικτών αποδοχών έως 3.000 ευρώ, θα αποστερήσει τον δημόσιο τομέα από παραγωγικά και επιστημονικά στελέχη καριέρας. Οι ΔΕΚΟ αποτελούν τον εργασιακό χώρο, όπου το μεγάλο μέρος του προσωπικού θα χάσει τον 13ο και τον 14ο μισθό μαζί με τις άλλες μειώσεις.
5 Τι θα γίνει με τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα;
Εδώ πρόκειται περί επαπειλούμενου ολοκαυτώματος. Ήδη η αγορά εργασίας έχει συρρικνώσει κατά πολύ τις αποδοχές και τις θεσμικές εξασφαλίσεις. Προωθείται ο εξαναγκασμός για ίδρυση Εργασιακών Σωματείων και συνομολόγηση κατώτερων μισθών από απλές Ενώσεις Εργαζομένων, χωρίς νομική οντότητα, κάτι που ήταν ανήκουστο µέχρι σήµερα. Επί συρροής πολλών ΣΣΕ, θα υπερισχύσουν οι επιχειρησιακές και θα καταργηθεί η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθµισης. Ήδη το υπό ψήφιση νοµοσχέδιο παγώνει την επέκταση των κλαδικών ΣΣΕ, στους µη συµµετέχοντες και µη εκπροσωπούµενους εργαζοµένους, προσωρινά για 2 έτη, ώστε αυτοί να αποστερηθούν της πάντα ευνοϊκότερης µέχρι σήµερα κλαδικής. Έτσι απειλείται η έµµεση κατάργηση του κατώτατου µισθού και ηµεροµισθίου της Εθνικής Γενικής ΣΣΕ, που όµως ήδη έχει «σπάσει» µε τρεις διατάξεις νόµων για τη νεανική απασχόληση, την επιµηκυνόµενη και πλασµατική µαθητεία, καθώς και την απασχόληση ηλικιωµένων µισθωτών.
Με όλα αυτά η κατολίσθηση των µισθών του ιδιωτικού τοµέα θα έχει χαρακτήρα διαρκή έως πλήρους κατάρρευσης του προστατευτικού δικτύου.
6 Ποια θα είναι συνολικά η µείωση των µισθών στην Ελλάδα και στα τρία συστήµατα εργασιακών σχέσεων;
Όλοι θα χάσουν από το σηµερινό µισθολογικό τους επίπεδο. Αλλά τις µεγαλύτερες απώλειες θα υποστούν οι εργαζόµενοι των ΔΕΚΟ και των ανώτερων µισθολογικών κλιµακίων του Δηµοσίου. Το Ενιαίο, στο άµεσο µέλλον, Σύστηµα Μισθών της Ελλάδας, σε 2-3 χρόνια, θα συγκρίνεται µε το επίπεδο µισθών της Κίνας, της Ινδίας, της Βουλγαρίας και της Ρουµανίας, στα οποία µέχρι σήµερα περιπαιχτικά και ανυποψίαστοι οι Έλληνες αναφερόµασταν.
7 Θα επηρεάσει η κατάρρευση των µισθών τα προσεχή χρόνια τις συντάξεις;
Αυτονόητα. Τα Ταµεία θα καταρρεύσουν. Μετά τη διαχρονική λεηλασία των αποθεµατικών τους, την κακοδιαχείριση και τη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, σε συνδυασµό µε τη µισθολογική κατάρρευση, δεν θα µπορέσουν να δώσουν συντάξεις. Στο ορατό µέλλον, αν εξακολουθήσουν να καταβάλλονται όλες οι συντάξεις, το ύψος τους θα κυµαίνεται µεταξύ 400 - 600 ευρώ, το ύψος δε των περισσότερων µισθών θα είναι µεταξύ 600 - 800 ευρώ.
8 Τι προβλέπεται να γίνει µε τους έχοντες ειδικά µισθολόγια δηµοσίους λειτουργούς;
Οι ανήκοντες στα ειδικά µισθολόγια Όλοι θα χάσουν από το ενιαίο βαθµολόγιο -µισθολόγιο. Όσα αναφέρονται είναι παραπλανητικά δηµόσιοι λειτουργοί (γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί, υπάλληλοι των Σωµάτων Ασφαλείας, των Ενόπλων Δυνάµεων, οι αρχιερείς, πανεπιστηµιακοί κ.λπ.) δεν περιλαµβάνονται προς το παρόν σ’ αυτό το νοµοσχέδιο. Είναι βέβαιο ότι όλα τα ειδικά µισθολόγια θα καταργηθούν και εντελώς «κουρεµένα» θα ενταχθούν κι αυτά στο «Ενιαίο Μισθολόγιο - Βαθµολόγιο».
Πηγή