Ακούγοντας την φράση "αναμένονται χιονοπτώσεις" συνήθως όλοι χαιρόμαστε, αφού η εικόνα και μόνο του χιονιού που πέφτει και των χιονισμένων δρόμων μας κάνει να νιώθουμε πολύ όμορφα. Το χιόνι όμως προκαλεί και κάποια πολύ σημαντικάπροβλήματα, που καλό είναι να ξέρουμε πως θα τα αντιμετωπίσουμε! Ας δούμε λοιπόν εδώ τι θα πρέπει να κάνουμε μερικές ώρες ΠΡΙΝ χιονίσει, ώστε να αποφύγουμε τα πολλά προβλήματα!
1.Μόλις ακούσετε ότι αναμένονται χιονοπτώσεις, βεβαιωθείτε ότι υπάρχει επαρκής ποσότητα αντιψυκτικού στο ψυγείο του αυτοκινήτου σας, ελέγχοντας τη στάθμη του ειδικού δοχείου.
2. Αν η στάθμη είναι χαμηλή, προσθέστε αντιψυκτικό. Αυτό προφυλάσσει τον κινητήρα από ανεπανόρθωτη ζημιά
3. Γεμίστε το ρεζερβουάρ με βενζίνη. Η οδήγηση στο χιόνι έχει αυξημένη κατανάλωση καυσίμων, οπότε πρέπει να έχετε προβλέψει.
4. Σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες να μην ακουμπούν στο παρμπρίζ. Η πτώση της θερμοκρασίας έχει σαν αποτέλεσμα τα λάστιχα των υαλοκαθαριστήρων να κολούν στο τζάμι και να καταστρέφονται.
5. Βάλτε ειδικό αντιψυκτικό στο δοχείο των υαλοκαθαριστήρων. Αν δεν έχετε ρίξτε καθαρό οινόπνευμα σε αναλογία 1:5
6. Θέστε σε λειτουργία τους καθαριστήρες και καθαρίστε το παρμπρίζ μία φορά με το νέο διάλυμα. Με τον τρόπο αυτό περνάει και στα σωληνάκια των καθαριστήρων το αντιψυκτικό.
7. Το καθάρισμα του παρμπρίζ θα είναι το πρώτο πράγμα που θα χρειαστεί να κάνετε όταν χιονίσει.
8. Ψεκάστε τις κλειδαριές (και της τάπας της βενζίνης) με spray αντισκωριακό-διεισδυτικό, ώστε να φύγει και η παραμικρή υγρασία που βρίσκεται μέσα σε αυτές. Η πτώση της θερμοκρασίας παγώνει την υγρασία που βρίσκεται στην κλειδαριά και ακινητοποιεί τον αφαλό της, με πιθανό κίνδυνο αυτόν του σπασίματος του κλειδιού μέσα στην κλειδαριά.
9. Παρκαρετε το αυτοκίνητο με την μούρη προς την αντίθετη πλευρά από αυτήν του αέρα.
10. Κατεβάστε το χειρόφρενο. Αν παγώσει το συρματόσκοινο θα χρειαστεί αρκετός χρόνος μέχρι να ξαναζεσταθεί και να ξεμπλοκάρουν οι τροχοί!
11. Φροντίστε ώστε η θέση παρκαρίσματος του αυτοκινήτου να είναι ασφαλής από τα διερχόμενα αυτοκίνητα, που πιθανόν να γλυστρούν
12. Ελέξτε ότι οι αλυσίδες είναι σε καλή κατάσταση και τοποθετήστε τις σε εύκολα προσεγγίσιμο μέρος.
13. Φροντίστε να υπάρχουν γάντια εργασίας κοντά στις αλυσίδες, ώστε να αποφύγετε το απώδυνο πάγωμα των χεριών.
14. Αν δεν ξέρετε πως μπαίνουν οι αλυσίδες ή αν δεν τις έχετε ξαναβάλει, κάντε μια δοκιμή πριν χιονίσει.
15. Ελέξτε τον δείκτη της μπαταρίας και την μπαταρία. Η εκκίνηση της μίζας σε συνθήκες ψύχους απαιτεί μεγάλη ποσότητα ρεύματος.
Μικρά μυστικά, για να φτάσετε στον χιονισμένο προορισμό σας με ασφάλεια!!!
Μας το ζητήσατε και σας το φέραμε: Μικρά μυστικά για να οδηγήσετε με ασφάλεια στο χιόνι, μικρά μυστικά, για να αποφύγετε το κόλλημα ή την ζημιά στο αυτοκίνητό σας! Θέλει γκάζι ή μαλακά; Θέλει γρήγορο τιμόνι ή μαλακές κινήσεις; Διαβάστε το άρθρο αυτό και ίσως βρείτε τις απαντήσεις που αναζητάτε!
Οι χειμωνιάτικες ορεινές διαδρομές από τα μέσα Δεκέμβρη έως και τον Απρίλιο καλύπτονται με χιόνι. Αυτό τις κάνει ακόμα πιο όμορφες, αλλά, ταυτόχρονα, και πολύ πιο δύσκολες. Η δυσκολία, συνοπτικά, έγκειται στις παρακάτω παραμέτρους:
- στο ύψος του χιονιού (όσο μεγαλύτερο, τόσο δυσκολεύουν τα πράγματα)
- στην πυκνότητά του, που κυρίως εξαρτάται από την χρονική απόσταση μεταξύ της στιγμής που έπεσε και της στιγμής που θα περάσουμε εμείς. Όσο μεγαλύτερη η χρονική απόσταση, τόσο πιο δύσκολη συνήθως η κατάσταση, αφού το χιόνι σφίγγει, παγώνει και γίνεται πολύ δύσκολη η διάβασή του! Πολλές φορές βρίσκουμε χιόνι σαν πούδρα κάτω από στρώμα πάγου, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που μπορούμε να βρούμε και το αντίθετο.
- Η θερμοκρασία του περιβάλοντος παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο, αφού η παγωνιά το κρυσταλλώνει και το κάνει δύσβατο, αλλά και υπό συνθήκες ζημιογόνο για το αυτοκίνητο!
Σε μεγάλα υψόμετρα ο βαθμός δυσκολίας αυξάνει, αφού συνήθως είναι και πιο μεγάλο το ύψος του χιονιού και πιο μεγάληη πυκνότητά του, αλλά και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι πολύ χαμηλή!
Αν και υπάρχουν πολλά είδη χιονιού (κυρίως λόγω της δεύτερης παραμέτρου) ας δούμε μερικά βασικά μυστικά για την οδήγηση στο χιόνι:
- Κατ’ αρχήν επιλέγουμε πάντα 4WD LOW.
- Το ύψος του χιονιού, όπως είπαμε, αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο. Βυθιζόμενο το όχημά μας μέσα στο χιόνι, φτάνουν κάποια στιγμή τα διαφορικά να ακουμπήσουν στο χιόνι. Εκεί η κατάσταση δυσκολεύει πολύ και αρχίζει να μετρά έντονη η πιθανότητα με κάποιον αδέξιο χειρισμό να κολλήσουμε. Το όχημα σύντομα δεν θα μπορεί να παρασύρει όλη την μάζα του χιονιού που θα μαζευτεί εμπρός από τα δύο διαφορικά και έτσι θα «μείνει» από δύναμη. Χιόνι μεγάλης πυκνότητας αυξάνει πολύ την δυσκολία μας και την κόπωση του οχήματος.
- Για να μην κολλήσουμε θα πρέπει να είμαστε πολύ «ευγενικοί» με το γκάζι μας και τους τροχούς μας. Αν λοιπόν δούμε ότι δεν έχουμε άλλη δύναμη, ότι η ροπή του οχήματος δεν μπορεί να υπερνικήσει το βάρος του χιονιού, τότε δεν πατάμε παραπάνω γκάζι, αλλά σταματάμε και κάνουμε μαλακά πίσω μερικά μέτρα.
- Μετά, ξεκινάμε πάλι βάζοντας λίγο δύναμη στο γκάζι μας, ώστε να «σπάσουμε» το τείχος που έχει κάνει το χιόνι που βρισκόταν μπροστά από τα διαφορικά μας και συνεχίζουμε με σταθερό γκάζι,.
- Δεν σπινάρουμε ποτέ, δεν επιμένουμε με γκάζι ποτέ, γιατί αν σκάψουμε το χιόνι, τότε θα πάμε ακόμα πιο βαθιά και ακόμα πιο κοντά στο κόλλημα! Όσο λιγότερο σπινάρουμε, τόσο μειώνονται οι πιθανότητες να κολλήσουμε.
- Όποιος και να είναι ο τύπος του χιονιού που αντιμετωπίζουμε, αισθανόμαστε μια απώλεια «τιμονιού», λόγω του χιονιού κάτω από τους τροχούς μας και μέσα στα λούκια των ελαστικών μας που δεν θέλουν πολύ να στομώσουν. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο μαλακά πατάμε το γκάζι, τόσο πιο εύκολα θα αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Όμως, υπάρχουν και στιγμές που θα πρέπει να «σανιδώσουμε» το γκάζι, ώστε σπινάροντας στιγμιαία, να ανακτήσουμε το έλεγχο του οχήματος και να το φέρουμε στην τροχιά που επιθυμούμε. Αυτό θέλει εμπειρία, γιατί σπινάρισμα στη λάθος στιγμή, σημαίνει σκάψιμο, λείανση του χιονιού, απώλεια πρόσφυσης και αναπόφευκτο κόλλημα!
- Το στιγμιαίο σπινάρισμα έχει διπλό κέρδος, αφού μας βοηθά και να αδειάσουμε και τα λούκια των ελαστικών από το κολλημένο σε αυτά χιόνι, ανακτώντας έτσι τον έλεγχο του οχήματος.
- Το βάθος, η πυκνότητα και η θερμοκρασία του χιονιού μεταβάλλονται μέσα σε ελάχιστα μέτρα απόστασης, γι αυτό θέλει διαρκώς η προσοχή μας να είναι τεταμένη και να «ακούμε» το έδαφος.
- Η φόρα – με μέτρο πάντα - παίζει σημαντικό ρόλο στην αποφυγή κολλήματος. Γι αυτό αν κινούμαστε καλά στο χιόνι, χωρίς να σπινάρουμε ή χωρίς να βυθιζόμαστε, βάλτε μία ταχύτητα πιο μεγάλη – χωρίς να κόψετε τη φόρα του οχήματος – και εξακολουθήστε την πορεία σας με χαμηλότερες στροφές στον κινητήρα. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε τον πολλαπλασιασμό της ροπής του οχήματος, που θα οδηγήσει σε σπινάρισμα και μετά σε κόλλημα!
- Η φόρα πρέπει να είναι πάντα με μέτρο, χωρίς να απειλείται η ευστάθεια του οχήματος. Σε πολλά σημεία ο χιονισμένος δρόμος μπορεί να είναι παγωμένος και να γλυστρά, οπότε η μεγάλη ταχύτητα θα μας βγάλει εκτός δρόμου με πολύ δυσμενή αποτελέσματα!
- Η παρατεταμένη διάνοιξη του δρόμου, αν οδηγούμε σε απάτητο χιόνι, κουράζει το όχημα πολύ. Γι αυτό θα πρέπει να γίνεται συχνή εναλλαγή των οχημάτων που βρίσκονται στην πρώτη θέση.
- Οι στροφές παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία. Σε γενικές γραμμές πατήστε λίγο παραπάνω το γκάζι και, στρίψτε μαλακά και ελάχιστα το τιμόνι, ώστε να μην «κάνουν διαφορικό» οι εμπρόθιοι τροχοί. Στην ανάγκη ξανακάντε πίσω και ξαναπροσπαθήστε να ολοκληρώσετε τη στροφή, κάνοντας μπρος-πίσω ξανά και ξανά, κινούμενοι σχεδόν σε ευθεία. Με τέτοιο τρόπο θα αποφύγετε το κόλλημα στη στροφή.
- Σεγενικές γραμμές στις χιονισμένες στροφές μείνετε όσο πιο πολύ στο εξωτερικό μέρος μπορείτε, γιατί έτσι θα μπορέσετε να πάρετε την στροφή πιο ανοιχτά.
- Αν στροφή είναι απότομη, αφήστε το γκάζι στην αρχή της και κόψτε το τιμόνι αρκετά, έτσι ώστε μετά να μπορέσετε σταδιακά να το ισιώσετε και να πάρετε την στροφή ανοιχτά.
- Αν οι στροφές είναι κατηφορικές, το όχημά σας θα έχει την τάσηνα υπεστρέψει και να σας φύγει το πίσω μέρος προς τα μπρος. Προετοιμαστείτε κατάλληλα γι αυτό, διορθώνοντας την πορεία σας με το τιμόνι.
Μετά την χιονόπτωση, ερχόμαστε αντιμέτωποι με την αλήθεια! Οι προβλέψεις έγιναν πράξη, χιόνισε και τώρα θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε το αυτοκίνητό μας να είναι σε καλή κατάσταση για να μας μεταφέρει με ασφάλεια στον προορισμό μας! Οι πρώτες στιγμές πριν ξεκινήσουμε να οδηγούμε είναι πολύ βασικές! Να μερικά πράγματα που θα πρέπει να ξέρουμε πριν καννα μπούμε στο αυτοκίνητο!
1. Αποφεύγουμε τις άσκοπες μετακινήσεις ενώ χιονίζει ή και μετά την χιονόπτωση!
2. Για να μην μείνει μέσα στην κλειδαριά το μισό κλειδί και το άλλο μισό έξω, ανοίγουμε με πολύ προσοχή!
3. Το χιονισμένο παρμπρίζ καθαρίζεται με πανί και ποτέ με ζεστό νερό, καθώς η διαφορά θερμοκρασίας μπορεί εύκολα να προκαλέσει τον θρυμματισμό του.
4. Δεν το καθαρίζουμε ούτε με κρύο νερό, γιατί η υγρασία θα παραμείνει στην επιφάνεια του παρμπρίζ, θα παγώσει, θα γίνει αδιαφανής και λευκή κόβοντάς μας την ορατότητα!
5. Αντίθετα, αφού πάρουμε το φρέσκο ακόμα χιόνι με ένα πανί, χωρίς να κατεβάσουμε τους καθαριστήρες, θέτουμε σε λειτουργία τους ψεκαστήρες του παρμπρίζ και τους αφήνουμε να ρίξουν μπόλικο διάλυμα (που έχουμε όπως είπαμε φροντίσει να υπάρχει στο δοχείο από πριν).
6. Απλώνουμε το διάλυμα με το πανί και μετά κατεβάζουμε τους καθαριστήρες.
7. Ανάβουμε την μηχανή και περιμένουμε να ανέβει η θερμοκρασία καλά πριν ξεκινήσουμε. Το θερμόμετρο δείχνει μόνο την θερμοκρασία του νερού. Θα πρέπει να περιμένουμε αρκετά, ώστε να ζεσταθούν και τα λάδια του κινητήρα και του σασμάν.
8. Ξεκινώντας δοκιμάζουμε τα φρένα μαλακά, να επιβεβαιώσουμε ότι λειτουργούν κανονικά.
Πηγή
http://www.ektos.gr/